Rola tłuszczów w organizmie

10/09/2014
1

Tłuszcze występują w codziennej diecie człowieka. Są ważnym elementem pokarmu, który dostarcza potrzebnej ilości energii. Aby wybrać odpowiedni rodzaj tłuszczów warto wiedzieć, jakie rodzaje mają prozdrowotne właściwości, a których należy unikać.

Tłuszcze, inaczej lipidy, pełną istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu człowieka. Dzielą się na nasycone i nienasycone (jednonienasycone i wielonienasycone). Występują one w wielu produktach spożywczych pochodzenia zwierzęcego jak i roślinnego. Są niezastąpionym składnikiem pokarmu dla ludzi. Tłuszcze o wysokiej jakości odżywczej wspierają m.in. działanie systemu nerwowego, obniżają poziom cholesterolu, wspomagają prawidłowe funkcjonowanie układu krwionośnego. Odgrywają ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu struktur błon komórkowych. Chronią ponadto narządy wewnętrzne przed uszkodzeniem oraz uczestniczą w procesie przyswajania witamin A, D, E, K

Tłuszcze nasycone to szeroka grupa kwasów tłuszczowych, odpowiedzialnych m.in. za poziom cholesterolu w organizmie. Poziom ich maksymalnego spożycia nie powinien być większy niż 10% energii z dziennej racji pokarmowej. Stąd radzi się ograniczyć niekorzystne tłuszcze mięsne, olej palmowy oraz słodycze i ciasta. Warto wybierać nabiał o obniżonej zawartości tłuszczów, spożywać tłuszcze roślinne oraz chude mięso.
Tłuszcze nienasycone występują w środowisku naturalnym i nie są wskazane do stosowania z wykorzystaniem wysokiej temperatury. W dużej ilości znajdują się w orzechach, rybach i nasionach. Ich dobrym, a zarazem smacznym źródłem są także oleje roślinne. Tłuszcze wielonienasycone obniżają zawartość niekorzystnego cholesterolu LDL i podnoszą stężenie korzystnego HDL w osoczu.

Tłuszcze trans to najbardziej niebezpieczny dla zdrowia typ tłuszczy. Potocznie określane są jako „cichy zabójca”, gdyż to właśnie one wymieniane są w gronie głównych czynników, wywołujących choroby cywilizacyjne. Tłuszcze trans są jednym z rodzajów tłuszczów nienasyconych. Konfiguracja trans zmienia kształt cząsteczki co jest przyczyną przekształcenia ich metabolizmu na niekorzystny dla naszego zdrowia. Przyczyniają się do powstawania zatorów w tętnicach, wylewów, zawałów serca, jak również niszczą układ pokarmowy i zwiększają możliwość zachorowania na raka jelita grubego. Należy pamiętać, że niekorzystne tłuszcze mogą również powstać w warunkach domowych, podczas podgrzewania olejów roślinnych (przede wszystkim zimnotłoczonych) w wysokich temperaturach.

Tłuszcze spełniają w organizmie wiele funkcji, więc warto zadbać o to, by i one znalazły stałe miejsce w zdrowej, zbilansowanej diecie. Należy jednak pamiętać, że przyjmowanie zbyt dużej ilości tłuszczy, może być przyczyną nadwagi, która z kolei wpływa niekorzystnie na nasze zdrowie. Warto zwrócić szczególną uwagę na rodzaj tłuszczu jaki znajduje się w naszym menu. Wybierajmy tłuszcze nienasycone, których źródłem są np. oleje roślinne. Ograniczmy natomiast tłuszcze zwierzęce oraz z rodzaju trans.

Poleć
Udostępnij
kwiat
auto