Zdrowie zaczyna się od śniadania!

10/16/2014
1

Na pewno nie raz już słyszałaś, że najważniejszym posiłkiem spożywanym podczas dnia powinno być śniadanie. Jak mantrę powtarzają to wszyscy eksperci żywieniowi, chętnie przywołując znane przysłowie: śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi. Tymczasem zapewne sama nie raz złapałaś się na tym, że przez poranny pośpiech zarówno ty, jak i reszta Twojej rodziny, nie zjedliście pożywnego i pełnowartościowego posiłku. Skoro jednak śniadanie zjedzone w domu to podstawa, która wpływa bezpośrednio na zdrowie, może warto się zmobilizować i wprowadzanie zdrowego stylu życia rozpocząć właśnie od zadbania o ten posiłek?

Dlaczego to tak ważny posiłek?
Eksperci zgodnie twierdzą, że uczucie głodu wpływa niekorzystnie między innymi na koncentrację, nastrój, ogólne samopoczucie, a nawet zwiększenie drażliwości. Głównym sprawcą tego stanu jest poziom glukozy we krwi, a dokładnie obniżenie jej stężenia. Ma to szczególne znaczenie dla pracy mózgu, który jest prawdziwym, energetycznym pożeraczem, bowiem zużywa aż 20-25 % energii produkowanej przez ciało. Dlatego zdrowa kanapka, zjedzona zaraz po przebudzeniu, to podstawa. Będzie ona źródłem stopniowo uwalnianej energii, która potrzebna jest wszystkim – nie tylko dzieciom. Jednak to właśnie na przykładzie uczniów udowodniono, że ci, którzy spożywają śniadania przed wyjściem do szkoły, rzadziej odczuwają osłabienie, rozdrażnienie i lepiej wywiązują się ze swoich obowiązków niż uczniowie, którzy tego posiłku nie zjedli. Zjedzenie zdrowego i pysznego śniadania pomoże nam także zapanować nad ilością kalorii spożywanych w ciągu dnia (to dobry sposób na zabezpieczenie się przed objadaniem się na wieczór) oraz wprawi nas w dobry nastrój już od rana. 

Jakie składniki powinno zawierać śniadanie?
Na pewno urozmaicone, ponieważ wraz z różnorodnymi pokarmami dostarczamy organizmowi witamin, składników mineralnych oraz węglowodanów, białka i tłuszczy, które są potrzebne do jego prawidłowej pracy przez cały dzień. Dla pracy mózgu najkorzystniejsze będzie śniadanie bogate w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, zwłaszcza omega-3. Zapewniają one optymalny rozwój i sprawność centralnego układu nerwowego.

Podczas śniadania warto sięgać po:

Białka – umożliwiają rozwój mięśni oraz są źródłem minerałów (np. jajko, quiche lub omlet).

Mleko oraz produkty mleczne – zawierają wapń konieczny do rozwoju silnych kości i zębów oraz są źródłem białka i witamin. Przy wyborze tych produktów warto sięgać po produkty o niższej zawartości tłuszczu – są zdrowsze.

Owoce i warzywa – zawierają mnóstwo witamin, minerałów oraz błonnika, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Oleje roślinne zimnotłoczone – będą źródłem kwasów omega-3 i omega-6, które zwłaszcza rano usprawnią pracę umysłu (warto je dodawać do past śniadaniowych.

Produkty bogate w skrobię – dostarczają energii (odmiany pełnoziarniste pieczywa są najlepszym źródłem błonnika, który jest niezbędny do utrzymania zdrowego systemu trawiennego). czy kasz, np. kasza jaglana z owocami będzie dużo smaczniejsza z dodatkiem oleju z orzechów włoskich, laskowych lub arachidowych).

Chociaż pierwsze śniadanie  jest  najważniejszym z posiłków, należy pamiętać, że dostarczona wraz z nim energia wystarczy na około 3 godziny. Dlatego wychodząc z domu powinno się pamiętać o zabraniu ze sobą kolejnego, pełnowartościowego posiłku – drugiego śniadania, które jest ważne zwłaszcza w diecie dzieci. Pamiętaj, że Twój poświęcony czas i zaangażowanie włożone w przygotowanie tych posiłków szybko zaprocentuje i zwróci się w postaci dobrego samopoczucia całej rodziny.

Poleć
Udostępnij
kwiat
auto