Etykiety pod lupą. Jak wybierać produkty w sklepie?

01/11/2015
1

Czytanie etykiet powinno stać się nawykiem każdej mamy. Można tam bowiem znaleźć wiele ważnych informacji, choćby o składnikach alergizujących danego produktu. Jednak nie tylko skład to obowiązkowy element oznakowania towaru. Dowiedz się, co jeszcze powinnaś wyczytać z etykiety produktu spożywczego.

Pułki w sklepach uginają się od różnych towarów. Każdy producent stara się jak może, by barwną etykietą przykuć Twoją uwagę i nakłonić do zakupu swojego produktu. Tak więc potencjalnemu klientowi (czyli Tobie) rzuci się w oczy w pierwszej kolejności, reklama, logotyp i nazwa. Pozostałe informacje zazwyczaj znajdziesz z tyłu, napisane dużo drobniejszym drukiem. Czy warto być dociekliwym konsumentem i wczytywać się w to, co na pierwszy rzut oka zdaje się mało ważne? Czy nie wystarczy po prostu zidentyfikować towar oraz z grubsza zerknąć na jego najważniejsze cechy? Przekonaj się, że warto mieć świadomość, co powinna zawierać etykieta zgodnie z wymogami polskiego prawa.

Każda etykieta produktu spożywczego powinna zawierać:

- napisy w języku polskim – czytelne, zrozumiałe i widoczne,

- nazwę produktu,

dane o producencie lub importerze wraz z adresem,

- skład/składniki – koniecznie muszą być wymienione składniki alergenne (np. soja)

- kod kreskowy,

- partia produkcyjna, numer partii produkcyjnej,

- termin przydatności do spożycia lub data minimalnej trwałości. Po jego upływie środki spożywcze nie mogą znajdować się na sklepowych półkach,

- zawartość netto lub liczba sztuk – informacja o wadze netto, zawartości bez opakowania (podawana się w jednostkach: masy lub objętości),

- sposób przygotowania/ stosowania – informacja na temat postępowania z produktem,

- warunki przechowywania produktu, np.: „po otwarciu przechowywać w lodówce ...”,

- informacja o wartości odżywczej – wartość energetyczna i składniki odżywcze produktu (np. białko, tłuszcz, błonnik),

- informacja żywieniowa i zdrowotna – np.: „bez zawartości ...”, „wysoka zawartość...”,

- zabronione są oświadczenia zdrowotne dotyczące: zapobiegania chorobom ludzi, leczenia i wyleczenia tych chorób, odwołujące się do szybkości lub wielkości obniżenia masy ciała, powołujące się na konkretnych lekarzy lub na ich aprobatę dla produktu, sugerujące, że niespożycie danego produktu mogłoby mieć niekorzystny wpływ na zdrowie.

Na etykiecie mogą pojawić się także inne, dodatkowe informacje na temat sposobu wytwarzania danego produktu lub jego właściwości: np.: „pakowany w atmosferze ochronnej”, „zawiera substancje słodzące”, „zawiera źródło fenyloalaniny”, „spożycie w nadmiernych ilościach może mieć efekt przeczyszczający” itp.

Jednym zdaniem, to co znajduje się na etykiecie nie jest obojętne i nie może być decyzją pojedynczych producentów. Warto wybierać te produkty, które zawierają komplet wymaganych informacji – bez względu na to, jak obiecujący wyda Ci się produkt spożywczy na pierwszy rzut oka. Pozornie atrakcyjny, po spojrzeniu „pod lupą” niekoniecznie będzie tak samo kuszący i skłaniający do zakupu. Warto więc być świadomym konsumentem.

 

Poleć
Udostępnij
kwiat
auto