ABC zdrowej diety cz.2

10/03/2014
1

W pierwszej części przybliżyliśmy wam takie zasady jak: regularność spożywania posiłków i ich różnorodność, konieczność włączenia do diety warzyw i owoców oraz węglowodanów i tłuszczy, ale tylko tych, które mają na nasz organizm pozytywny wpływ. Jednak to nie wszystkie elementy, o których należy pamiętać. Poniżej przedstawiamy wam kolejne 5 zasad, których realizacja pomoże wprowadzić zdrowy styl życia do waszych rodzin.

ABC zdrowej diety cz.1

6. WODA
Codziennie powinniśmy wypijać co najmniej 1,5 litra płynów. Pijmy dużo wody i napojów niesłodzonych. Woda pomaga usunąć z organizmu szkodliwe produkty przemiany materii oraz przyczynia się do utrzymania stałej temperatury ciała. Ponadto transportuje składniki odżywcze do komórek naszego organizmu oraz wspomaga proces wchłaniania substancji odżywczych.

7. NADMIAR SOLI SZKODZI
Wprawdzie sód zawarty w soli  jest składnikiem niezbędnym dla organizmu człowieka, lecz spożywany w nadmiarze może się przyczyniać do wystąpienia wielu zaburzeń, przede wszystkim nadciśnienia tętniczego. Ograniczyć należy nie tylko dosalanie produktów, ale także produkty szczególnie w sól obfitujące, mocno przetworzone: konserwy mięsne, koncentraty zup i sosów, dania gotowe, frytki i przekąski takie jak chipsy, paluszki czy solone orzeszki.

8. TECHNIKI PRZYRZĄDZANIA POTRAW
Przede wszystkim powinniśmy ograniczyć spożywanie potraw smażonych. Metody takie jak gotowanie, duszenie i pieczenie to zdecydowanie zdrowszy sposób przyrządzania potraw. Po pierwsze, zachowujemy dzięki temu dużo więcej składników odżywczych i witamin, obecnych w produktach, a po drugie, dania są łatwiej strawne i nie obciążają żołądka. Jeżeli decydujemy się na smażenie wybierajmy zdrowe tłuszcze przeznaczone do tego celu, np. olej z pestek winogron lub olej ryżowy, ponieważ potrawy na nich smażone chłoną mniej tłuszczu, przez co mają mniejszą kaloryczność i lepszy smak. Warto również zwrócić uwagę na to w jaki sposób przygotowujemy warzywa i owoce. Gotując warzywa świeże lub mrożone zawsze wrzucajmy je do wrzącej wody. Zielone warzywa gotujmy bez przykrycia a pozostałe pod przykrywką- powoduje to wyparowanie lub zachowanie kwasów organicznych zawartych w warzywach.

9. SPOŻYWANIE POSIŁKÓW
Posiłki należy jeść powoli, dokładnie przeżuwając i siedząc. Ośrodek sytości pobudzany jest dopiero po 15 minutach jedzenia, dlatego szybkie spożywanie pokarmów powoduje zwykle, że zjadamy więcej. Ponadto dokładniej przeżute jedzenie odciąża żołądek i ułatwia trawienie.

10. WAŻNE JEST NIE TYLKO TO CO NA TALERZU
Prawidłowe odżywianie powinno być częścią zdrowego stylu życia, a o nim możemy mówić wówczas, gdy diecie towarzyszy także aktywność fizyczna. Ruszając się spalamy kalorie dostarczane z pożywieniem, podkręcamy metabolizm i mobilizujemy organizm do działania. Aktywność fizyczna to nie tylko klucz do dobrego samopoczucia i sprawności oraz wydolności fizycznej, ale również element niezbędny do prawidłowego rozwoju mięśni i kości czy odpowiedniego działania układu krążeniowo-oddechowego. Dlatego jakikolwiek ruch fizyczny jest lepszy niż jego brak. Starajmy się ćwiczyć minimum 15-20 minut dziennie, bo już tak niewielka, ale regularna porcja aktywności pozytywnie wpłynie na nasze zdrowie.

Poleć
Udostępnij
kwiat
auto